Rosyjski pan Wright

Portret Andrieja Tupolewa

Generał-pułkownik, Bohater Pracy Socjalistycznej, autor konstrukcji ponad 100 samolotów. Andriej Tupolew jest w Rosji osobistością na miarę Orville’a Wrighta.

Andriej, syn Nikołaja, urodził się w roku 1888 w Kimrach. Jego nauka trwała o wiele dłużej niż w przypadku przeciętnego Rosjanina. Moskiewską Wyższą Szkołę Techniczną ukończył w wieku trzydziestu lat. Błyskawicznie rozpoczął karierę zawodową, nawiązując współpracę ze swoim byłym nauczycielem Nikołajem Żukowskim, nazywanym ojcem współczesnej aerodynamiki. Razem stworzyli jeden z pierwszych na świecie tuneli aerodynamicznych. Wspólnie pracowali w Centralnym Instytucie Aerohydrodynamicznym.

Swój pierwszy samolot Tupolew zaprojektował w roku 1924. Był to bombowiec ANT-4. Jak miało się okazać, naukowiec miał poświęcić życie konstruowaniu maszyn o takim właśnie przeznaczeniu. Choć projektował samoloty cywilne, to większość jego dorobku stanowią konstrukcje militarne – przede wszystkim bombowce. Wzorując się na osiągnięciach Hugo Junkersa, niemieckiego kolegi po fachu, Tupolew zaczął odnosić sukcesy. Pierwsze z wielu odznaczeń – Order Lenina – otrzymał w roku 1933. Nie spodziewał się nadciągających problemów.

W roku 1937 Tupolew został aresztowany pod zarzutem próby sformowania partii faszystowskiej. W więzieniu kontynuował prace wraz z innymi zatrzymanymi naukowcami. Został zwolniony w roku 1944, aby działać z większą swobodą; nie został jednak oczyszczony z zarzutów. Uniewinniono go dopiero po śmierci Stalina.

Tupolew dostał się do Rady Najwyższej Związku Radzieckiego, w której sprawował funkcję deputowanego przez pięć kadencji. Nie zaprzestał prac nad samolotami. Jego konstrukcje ustanowiły 78 rekordów świata. Za swe osiągnięcia Tupolew został wyróżniony dwudziestoma sześcioma odznaczeniami.

Do dziś można kupić bilety lotnicze na samolot, który wywodzi się z deski kreślarskiej Tupolewa. Choć marka ta okryła się niesławą po katastrofie maszyny polskiego prezydenta, nie rzutuje to na całokształt pracy Tupolewa, którego konstrukcje były przez lata uważane za produkty najwyższej jakości. O ich klasie możesz przekonać się sam; wiele wschodnich przedsiębiorstw – nie tylko oferujących tanie latanie – oferuje przeloty międzynarodowe właśnie na maszynach z serii Tu

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Śledzik
  • Bebo
  • Blip
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Dodaj do ulubionych
  • Drukuj
  • elefanta
  • Flaker
  • Fleck
  • Forumowisko
  • Gadu-Gadu Live
  • Google Buzz
  • Grono.net
  • Gwar
  • Kciuk.pl
  • LinkedIn
  • Linkologia
  • linkr
  • Live
  • Mój biznes
  • MySpace
  • Pinger
  • Poleć
  • Propeller
  • Reddit
  • RSS
  • Sfora
  • Spinacz
  • Spis
  • Suggest to Techmeme via Twitter
  • Technorati
  • Twitter
  • Vala
  • Wahacz
  • Wikio
  • Wykop
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
Ten wpis został opublikowany w kategorii Ciekawostki. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.