LOT, Modlin, Europa. Kłopoty w pigułce

Sytuacja LOT-u jest alarmująca, lotnisko w Modlinie boryka się z kłopotami, a linie z Europy radzą sobie nieporównywalnie gorzej niż przewoźnicy z innych kontynentów. Co się dzieje? Dlaczego? Jakie będą tego skutki?

Sytuacja w PLL LOT

14 grudnia dreamliner LOT-u poleciał w pierwszy planowy rejs z Warszawy do Pragi. 175 pasażerów otrzymało certyfikaty uczestnictwa w tym wyjątkowym wydarzeniu. Atmosfera sprzyjałaby świętowaniu, gdyby nie poważne problemy przewoźnika. Pisaliśmy już o kłopotach, w których znalazł się LOT – linia stoi na krawędzi bankructwa, a warunkiem udzielenia jej wsparcia finansowego przez państwo jest poczynienie oszczędności rzędu 300 mln zł.

Wdrażanie planu oszczędnościowego rozpocznie się jeszcze w tym roku, zaś zakończenie jego realizacji przewidziano na pierwszy kwartał 2013. Już wcześniej poinformowano, że w jego ramach zostanie przeprowadzona redukcja etatów, zaś niektórzy pracownicy zmienią formę zatrudnienia – prawdopodobnie zamiast etatu dostaną umowę-zlecenie. Niedawno dowiedzieliśmy się również, że zarząd PLL LOT odwołał prezesa (to już 12 zmiana na tym stanowisku w ciągu ostatnich ośmiu lat). Odszedł także rzecznik prasowy, który współpracował z linia od 15 lat.

LOT przedstawił ponadto szczegóły planu oszczędnościowego, który ma umożliwić przyznanie linii dotacji państwowej w kwocie miliarda złotych. Będzie on opierać się na następujących działaniach:

– optymalizacja sieci połączeń, składu i wykorzystania floty, a także bezpośrednich kosztów operacyjnych;
– obniżenie kosztów zakupów i optymalizacja dystrybucji;
– podniesienie efektywności pracy załóg oraz załóg wsparcia;
– podniesienie efektywności sprzedaży;
– maksymalizacja przychodów;
– optymalizacja procesów i systemów informatycznych.

Sytuacja Modlina

Wizz Air przenosi loty na trasie Warszawa-Budapeszt z lotniska w Modlinie na Okęcie. To efekt konfliktu, który zapoczątkowało sparaliżowanie polskich lotnisk przez gęste mgły. Węgierska linia musiała w listopadzie odwołać lub opóźnić blisko 160 rejsów, co według przewoźnika wygenerowało 8 mln zł strat. WizzAir domaga się zwrotu tej kwoty, gdyż władze lotniska nie dopełniły jednego z warunków współpracy – nie zainstalowano w terminie systemu nawigacji ILS, który pozwala latać w trudnych warunkach atmosferycznych.

Przedstawiciele węgierskiej linii argumentują, że brak ILS, który miał zostać wdrożony do października, naraził na straty zarówno linię, jak i jej pasażerów, zaś Modlin w wyniku zaniedbania stał się najdroższym lotniskiem Europy. Modlin odpowiada, że system nawigacji został już zakupiony, lecz zacznie działać dopiero za kilka miesięcy.

Brak ILS nie przeszkadza Ryanairowi – odejście Wizz Air zbiegło się w czasie z deklaracją otwarcia przez irlandzkiego przewoźnika 5 połączeń z Modlina: do Bari, Marsylii, Pizy, Trapani i Palmy de Mallorki. Zwiększona zostanie także częstotliwość wykonywania już obsługiwanych połączeń. Sytuacja lotniska nie jest więc aż tak zła, jak może się wydawać, choć konieczność zapłacenia 8 mln zł odszkodowania byłaby bolesnym ciosem dla portu, który stawia swoje pierwsze kroki w borykającej się z kłopotami branży.


Sytuacja Europy

Warto podkreślić, że kłopoty lotnictwa mają ograniczony zasięg. Mimo światowego kryzysu gospodarczego branża generalnie ma się dobrze. Wyniki linii  są coraz bardziej porównywalne z tymi, które wypracowywano w „tłustych” czasach, czyli przed rokiem 2007. Bardzo dobrze radzą sobie przewoźnicy z Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej oraz Azji. Gorzej ma się Afryka, zaś w najtrudniejszej sytuacji jest Europa.

Eksperci rynkowi przewidują, że zyski europejskich linii zarówno w tym, jak i przyszłym roku będą praktycznie zerowe. Azjaci w tym samym okresie zarobią blisko 3 miliardy dolarów, zaś Amerykanie – 2,4 miliarda. W takim kontekście nie sposób dziwić się trudnej sytuacji LOT-u. Można jednak zastanawiać się, co jest nie w porządku z Europą, skoro na innych kontynentach branża lotnicza radzi sobie bardzo dobrze, zaś u nas z trudem wychodzi na zero.

Niezależnie od tego, do jakich wniosków dojdziecie – bilety na loty do Anglii, Francji, USA i ponad setki innych krajów znajdziecie w portalu Lotnicze-Bilety.pl.

foto: 1. away until inspiration comes / Flickr CC; 2. Dean Morley / Flickr CC.

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Śledzik
  • Bebo
  • Blip
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Dodaj do ulubionych
  • Drukuj
  • elefanta
  • Flaker
  • Fleck
  • Forumowisko
  • Gadu-Gadu Live
  • Google Buzz
  • Grono.net
  • Gwar
  • Kciuk.pl
  • LinkedIn
  • Linkologia
  • linkr
  • Live
  • Mój biznes
  • MySpace
  • Pinger
  • Poleć
  • Propeller
  • Reddit
  • RSS
  • Sfora
  • Spinacz
  • Spis
  • Suggest to Techmeme via Twitter
  • Technorati
  • Twitter
  • Vala
  • Wahacz
  • Wikio
  • Wykop
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
Ten wpis został opublikowany w kategorii Ciekawostki, Lotniska, Tradycyjne linie lotnicze i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.