Czy LOT jest skazany na porażkę?

LOT ciągle zawodzi, a zmiana tego stanu rzeczy będzie niezwykle trudna. Do takich wniosków doszli naukowcy, którzy przeanalizowali działania polskiej linii i porównali je z metodami zarządzania upadłą węgierską linią Malev.

Yusuf Akbar, Adel Nemeth i Hans-Martin Niemeier to naukowcy, którzy na łamach czasopisma Journal of Air Transportaion Management opublikowali swoje przemyślenia dotyczące prawdopodobnej przyszłości takich linii, jak LOT czy czeska CSA. Ich zdaniem historia badanych przewoźników pokrywa się z historią firm, które już upadły. LOT popełnia bowiem sześć błędów, które niszczyły węgierski Malev.

Dreamliner LOT

Po pierwsze: LOT wierzy, że nie potrafi

Władze LOT-u powtarzają, że branża lotnicza jest ograniczona i mało dochodowa, usprawiedliwiając tym słabą kondycję swojej firmy. Tymczasem winna jest nieskuteczna administracja, której organizacja to relikt ubiegłego systemu.

Po drugie: dużo mówienia, mało działania

Od wielu lat LOT ogłasza wielkie rewolucje, ale niewiele w tym kierunku tak naprawdę robi. Na samych zapowiedziach ważnych zmian (np. wprowadzenia elastycznych umów o pracę) działanie często się kończy. Na szczęście ostatnio LOT wydaje się mniej mówić, a więcej robić.

Po trzecie: brak szeroko zakrojonych planów

Według naukowców władze LOT-u podejmują decyzje, które przynoszą korzyści krótkoterminowe, ale w dłuższej perspektywie generują straty. Można na przykład zastanowić się, czy sprzedaż (przynoszącej dochód!) spółki LOT Catering była dobrym posunięciem.

Po czwarte: problemy z komunikacją

Zdaniem autorów badania komunikacja wewnątrz firmy jest utrudniona – zarówno na linii właściciele – zarząd, jak i zarząd – pracownicy. „Nieprzejrzyste” są również poszczególne spółki wchodzące w skład LOT-u.

Po piąte: presja i machinacje

Zarządzanie LOT-em jest najwyraźniej trudniejsze niż się wydaje – ze względu na presję ze strony właścicieli spółki oraz fakt, że obsada stanowisk zmienia się wraz ze zmianą osób u władzy, przez co nie istnieje ciągłość zarządzania.

Po szóste: linia naprawdę wierzy, że robi dobrze

Z jednej strony LOT sądzi, że działa w wyjątkowo trudnym, ograniczającym sektorze, a z drugiej – jest przekonana, że w takich właśnie warunkach radzi sobie tak dobrze, jak można. Decyzje zarządu są niekwestionowane. Naukowcy przyznają jednak, że medialna krytyka LOT-u jest na tyle powszechna, że niniejszy punkt może być już nieaktualny.

Czy LOT zda sobie sprawę z własnych niedociągnięć, czy jednak jest skazany na los linii Malev? To okaże się w najbliższych latach.

Planujesz podróż? Tanie bilety lotnicze online kupisz w portalu Lotnicze-Bilety.pl.

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Śledzik
  • Bebo
  • Blip
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Dodaj do ulubionych
  • Drukuj
  • elefanta
  • Flaker
  • Fleck
  • Forumowisko
  • Gadu-Gadu Live
  • Google Buzz
  • Grono.net
  • Gwar
  • Kciuk.pl
  • LinkedIn
  • Linkologia
  • linkr
  • Live
  • Mój biznes
  • MySpace
  • Pinger
  • Poleć
  • Propeller
  • Reddit
  • RSS
  • Sfora
  • Spinacz
  • Spis
  • Suggest to Techmeme via Twitter
  • Technorati
  • Twitter
  • Vala
  • Wahacz
  • Wikio
  • Wykop
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
Ten wpis został opublikowany w kategorii Tradycyjne linie lotnicze i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.