Kilka liczb, które uświadomią Ci, jak rozwija się branża lotnicza

Przez ostatnie kilkadziesiąt lat teoretycznie zmieniło się niewiele. Wciąż w użyciu są samoloty, których pierwsze modele powstały niemal pół wieku temu. Sama podróż również niewiele się różni. Zmieniło się jednak to, czego nie widać z fotela pasażera.

airbus 350Coraz bardziej złożone maszyny

Popularny Airbus A380, który po raz pierwszy zabrał pasażerów w podróż w roku 2005, składa się z 4 000 000 elementów. Aż 2 500 000 tych części produkują zewnętrzne firmy – jest ich 1500 i pochodzą z 30 krajów z całego świata.

W latach 80., a także wcześniej, wszystkie maszyny były jednak zdecydowanie mniej skomplikowane. Boeing 737, którego pierwsze wersje zaczęły latać już w roku 1968, liczy około 400 000 części.

Co ciekawe, w stosunku do lat 90. obecnie tendencja dotycząca liczby elementów samolotu jest spadkowa. Pojazdy stają się prostsze. Boeing 787 Dreamliner z 2011 roku jest mniej skomplikowany niż A380, choć wciąż jest bardzo złożoną maszyną: składa się z 2 300 000 części. W Dreamlinerze jest ich mniej także niż w modelu 777 z 1995 r. (trzy miliony) czy 747-8 (sześć milionów). Mechanika jest upraszczana, lecz…

Oprogramowanie przybiera na wadze

Długość kodu pozwala zaobserwować, jak rozwija się oprogramowanie komputerowe samolotów. W Dreamlinerach, które trafiły do linii lotniczych w 2011 r., przygotowano oprogramowanie złożone z 8 000 000 linijek kodu. System Boeingów 777, które zaczęły latać w 1995 roku, jest złożony z 2 600 000 linijek kodu. Wdrożony do służby w 1989 roku Boeing 747-400 korzysta natomiast z 400 000 linijek kodu.

Elektronika zamiast papieru

Niektóre amerykańskie linie lotnicze zamiast drukowanych dokumentów dla pilotów, np. planów lotu, map czy instrukcji postępowania, zaczęło używać iPadów. Mogą to robić od 2012 r., bowiem wówczas zgodę na taki krok wyraziła FAA – Federal Aviation Administration, czyli Federalna Administracja Lotnictwa. Dzięki temu z samolotu znika obciążenie równe ok. 15 kilogramom (owszem, przybornik pilota pełen kluczowych dokumentów jest bardzo ciężki!), co pozwala oszczędzać na paliwie.

Kwoty oszczędności przypadających na pojedynczy lot są niewielkie, to fakt, ale pamiętajmy, że duże linie wykonują setki lotów dziennie. American Airlines na korzystaniu z iPadów może zaoszczędzić ponad milion dolarów rocznie.

Jesteś pod wrażeniem?

Powinieneś, ponieważ lotnictwo to branża ewoluująca bardzo szybko, choć niedostrzegalnie. Kup więc bilety lotnicze – np. linii Ryanair czy Lufthansa – w atrakcyjnej cenie i korzystaj z dobrodziejstw nowoczesnego środka transportu.

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Śledzik
  • Bebo
  • Blip
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Dodaj do ulubionych
  • Drukuj
  • elefanta
  • Flaker
  • Fleck
  • Forumowisko
  • Gadu-Gadu Live
  • Google Buzz
  • Grono.net
  • Gwar
  • Kciuk.pl
  • LinkedIn
  • Linkologia
  • linkr
  • Live
  • Mój biznes
  • MySpace
  • Pinger
  • Poleć
  • Propeller
  • Reddit
  • RSS
  • Sfora
  • Spinacz
  • Spis
  • Suggest to Techmeme via Twitter
  • Technorati
  • Twitter
  • Vala
  • Wahacz
  • Wikio
  • Wykop
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
Ten wpis został opublikowany w kategorii Ciekawostki i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.