4You Airlines: jak nie powstać, a jednak upaść

Nowe polskie linie lotnicze 4You Airlines prawdopodobnie zakończyły działalność zanim zdążyły ją rozpocząć. Prześledźmy krok po kroku kontrowersyjną historię przewoźnika.

4you

26 maja do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wpływa wniosek o nadanie przewoźnikowi czarterowemu 4You Airlines uprawnień do wykonywania regularnych przelotów pasażerskich. Innymi słowy: linia ubiega się o wpisanie do rejestru regularnych przewoźników oraz udzielenie jej koncesji na wykonywanie takich lotów. 4You ma latać od początku listopada, oferując połączenia z Łodzi i Rzeszowa do siedmiu miast w Europie (m.in. Bruksela, Londyn, Edynburg) oraz Tel Awiwu. Ceny biletów mają zaczynać się od kilkudziesięciu złotych.

Jeszcze przed uzyskaniem uprawnień 4You zapowiada rozpoczęcie sprzedaży biletów 1 sierpnia. Do planowego uruchomienia sprzedaży jednak nie dochodzi; termin opóźnia się ze względu na „problemy techniczne”. Według przedstawicieli linii poradzenie sobie z nimi ma potrwać kilka dni, ale zajmuje niemal dwa tygodnie. W ramach rekompensaty 4You oferuje tym, którzy wybiorą wczesną rezerwację, różne profity (ubezpieczenie, większy limit bagażu). Sprzedaż startuje w połowie sierpnia, a linia obiecuje, że zdąży z uzyskaniem koncesji.

Pod koniec sierpnia ULC zauważa, że sprzedaż biletów przez 4You jest niezgodna z prawem. Linia nie udostępnia regulaminu przewozu lotniczego przy rezerwacji, zaś na jej stronie brakuje też ogólnych warunków przewozu. Urząd nie zamierza karać przewoźnika, jednak upomina go, by jak najszybciej nadrobił braki. Jednocześnie informuje o zaniedbaniach UOKiK.

W tym samym czasie 4You informuje o tym, jakimi samolotami polecą pasażerowie. Będą to wynajęte od czarterowej litewskiej linii Grand Cru Airlines dwa boeingi 747. Grand Cru potwierdza, że istnieją plany takiej współpracy. Wiadomo też, że 4You leasinguje maszyny od ukraińskiej linii Yanair.

Tymczasem w Baltic Aviation Academy szkolenie odbywa pierwsza grupa członków obsługi pokładowej 4You. Na razie wciąż można oczekiwać, że linia zacznie działać zgodnie z zapowiedziami. Niepokojący jest jednak brak odzewu jej przedstawicieli przy próbach skontaktowania się, jakie podejmują dziennikarze serwisów branżowych.

Na przełomie sierpnia i września UOKiK wszczyna postępowanie wyjaśniające w związku ze sprzedażą biletów przez 4You. Powodem jest informacja o nieprawidłowościach otrzymana od ULC. W ciągu kolejnych dwóch tygodni spółka Alfa Star, która poprzez osoby udziałowców jest związana z 4You, notuje znaczne spadki na giełdzie. Akcje są wyprzedawane w błyskawicznym tempie.

4you trasyW połowie września pojawia się informacja, że linia w pośpiechu opuściła swoje biuro w warszawskim hotelu Gromada. Zrobiła to rzekomo z dnia na dzień, nie informując nawet właściciela budynku; nie wiadomo też, dokąd firma przeniosła biuro i dokumentację. Przewoźnik zapewnia jednak, że lokalizacja firmy nie uległa zmianie. Zapowiedź rozpoczęcia lotów 3 listopada pozostaje aktualna.

19 września UOKiK składa do prokuratury wniosek dotyczący 4You; według instytucji mogło dojść do oszustwa. Bilety są sprzedawane niezgodnie z obowiązującymi zasadami, a na dodatek linia nie ma możliwości uzyskania koncesji na wykonywanie lotów wystarczająco szybko, aby wykonać pierwsze zapowiedziane rejsy. UOKiK spekuluje, że kłamstwem mogą być informacje o flocie 4You – leasing samolotów od ukraińskich Yanair jest niemożliwy, ponieważ żadna polska linia nie ma uprawnień na korzystanie z samolotów tej firmy. Co więcej, samo 4You w ogóle nie ma prawnej możliwości zawierania umów leasingu. Według UOKiK linia ani razu nie skonaktowała się z urzędem, aby wyjaśnić nieścisłości.

Niemal natychmiast po publikacji tych informacji system rezerwacyjny dostępny na stronie 4You przestaje działać. Potwierdza się fakt, że linia nie jest już obecna w siedzibie w hotelu Gromada, choć oficjalnie nadal tam właśnie znajduje się jej biuro. Okazuje się, że przelewy wykonywany przez kupujących bilety trafiają do banku na Cyprze. Szanse na rozpoczęcie lotów zgodnie z planem wydają się zerowe. W trakcie pisania tego tekstu strona 4You Airlines przestaje działać.

Jak informuje portal Pasażer, z nieoficjalnych danych wynika, że 4You mogło sprzedać nawet kilkanaście tysięcy biletów.

Głos z drugiej strony

Według zarządu 4You to ULC odpowiada za wszelkie problemy, ponieważ to urząd ustala procedury, których przewoźnik ściśle się trzyma. Firma zapewnia, że współpracuje z prokuraturą w celu wyjaśnienia problematycznych kwestii.

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Śledzik
  • Bebo
  • Blip
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Dodaj do ulubionych
  • Drukuj
  • elefanta
  • Flaker
  • Fleck
  • Forumowisko
  • Gadu-Gadu Live
  • Google Buzz
  • Grono.net
  • Gwar
  • Kciuk.pl
  • LinkedIn
  • Linkologia
  • linkr
  • Live
  • Mój biznes
  • MySpace
  • Pinger
  • Poleć
  • Propeller
  • Reddit
  • RSS
  • Sfora
  • Spinacz
  • Spis
  • Suggest to Techmeme via Twitter
  • Technorati
  • Twitter
  • Vala
  • Wahacz
  • Wikio
  • Wykop
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
Ten wpis został opublikowany w kategorii Tanie linie lotnicze i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.